-
نامه ی کاکه ئه حمه دی مفتی زاده بو کاکه فاروقی فه رساد.
چهارشنبه 12 بهمنماه سال 1390 08:02
« بسم الله الرحمن الرحیم » برای خۆشهویستم کاکه فاڕوق گیان ! السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته . ههواڵی بهرنامه پڕبه ره که ته که ی ڕهمهزانتم بیست. بیستم که چهنێ له دڵی خهڵکی تینوی قسهییکی بارهو خوا دا، کاری کردگهو؛چهن لاوانی به گوڕی تامازرۆی باسێکی گڕداری تێنی ژیان به گیاندهری، کێشاوهته مزگهوت....
-
وڵام بۆ کاک سهلاح موهتهدی،محمد ژیان مفتی (مفتی زاده)
جمعه 7 بهمنماه سال 1390 04:29
وڵام بۆ کاک سهلاح موهتهدی،محمد ژیان مفتی (مفتی زاده)،هیچ کات روژنامه ی لیفین بلاوی نه کردوه !!! وڵام بۆ کاک سهلاح موهتهدیمحمد ژیان مفتی (مفتی زاده)کاک سهلاح کیه ؟بسم الله الرحمن الرحیم1- باس کردنو لێکۆڵینهوهی رابردوو، ئهگهر بۆ وه بهر چاو خستنی ههڵهکانو روون کردنهوهی رێگای داهاتوو بێ، کارێکی یهکجار...
-
شیعریک له ماموستا کریکار سه باره ت به کاک احمد مفتی زاده
شنبه 3 دیماه سال 1390 12:57
موفتی زاده ی نه به ز موفتی زاده هومؤمنی ئالی فیرعه ون زیوانه نویکانی هو به ل ده یانه ویست عه قیده که ت وه کو هی وان ده سته موکه ی ده یان ویست تویش دینه که ت وه کو هی وان بکه یته گومه زی زیرو ته وحیده که ت قوربانی شه خسه په رو،که ی ده یانه ویست له زیندانا تف له سه ر چاوه که ی خو که ی به لام هه یهو کاکی نه به رد بوت سه...
-
هۆنراوه یه کی کاک فارۆق فه رساد
دوشنبه 7 آذرماه سال 1390 16:34
هۆنراوه یه کی کاک فارۆق فه رساد بۆ خۆشه ویسته که ی (( کاک ئه حمه دی موفتی زاده )) شاره زای شاخان شاخه وانه که م // شاره وه ده ره که ت شنیاره بێ تۆ یه گانه ی یه کبێژ یه کتا په ره ستی // کوڕی کوڕانت خه مباره بێ تۆ ڕاۆکه ری ڕاوگه ی گورگ و گورگه مێش // گورگ و گورگه مێش ڕاویاره بێ تۆ یاقو گه ر چاوی لیلاویش داهات // یۆسۆ...
-
خاطرات یک نفراز اعضای سازمان چریک های فدایی خلق درمورد کاکه احمد مفتی
چهارشنبه 2 آذرماه سال 1390 15:14
یک نفر از اعضای سازمان چریکهای فدایی خلق به نام {ع-ب}در زندان واحد 325 بند3، مدت 2سال ، با کاک احمد دیدار زیادی داشته است می گفت در واحد ما 160 نفر بو دند 20 نفرشان از افراد نامداری چو ن عباس امیر انتظام و بابک زهرایی بو دند بابک زهرایی از سران چریکهای فدایی و از بزرگترین تئوریسین های آ نها بو د پدر و پدر بزرگش روحانی...
-
ماجرای غـــــــدیر از نظرما مسلمانان اهل سنت
سهشنبه 24 آبانماه سال 1390 11:17
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ این اثر را تقدیم می کنم به کسانی که در پرتو ایمان به آیاتی چون: *« و لا تقف ما لیس لک به علم » * « قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین » * « فبشّر عبادالّذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه » از بند دنباله روی بی علم رسته اندو به آزاد اندیشی بها می دهند و از روحیه ی تحمّل شنیدن نظر...
-
چگونه میتوان وجدان کار را در افراد برانگیخت؟
دوشنبه 2 آبانماه سال 1390 17:07
از آنجا که موضوع بحث مربوط به « انسان » است ، و آنهم موضوعی از « درونیاتش » وی ؛ ونیز از آنجا که در بینش اسلامی، انسان موجودی است دو بعدی ، مرکب از جسم و روح ؛ هر بحثی بدون توجه کامل به «انسان» و« دو بعدی بودن وی » ، و جهاتی دیگر که مورد نیاز باشد ؛ بحثی سطحی ، و بدور از عمق ، و بی صیغه علمیخواهد بود .این بحث در سه...
-
ضوابط تشخیص مصلحت
دوشنبه 2 آبانماه سال 1390 17:04
قرضاوی – حفظه الله تعالی- از امام ابن قیم- علیه الرحمة- و دیگر محققین نقل میکند که: «احکام الهی برای متحقق ساختن مصالح بندگان در دنیا و آخرت، تشریع شده اند. هر حکمیکه به جای تأمین مصلحتی، حامل مفسده ای باشد؛ یا بدون حکمت و فایده، و عبث و بیهوده باشد ربطی به شریعت الهی ندارد، اگر چه با سوء تأویل و توجیه به شریعت هم...
-
آیا مردگان صدای ما را میشنوند؟
دوشنبه 2 آبانماه سال 1390 02:13
سؤال دیگری مطرح شده است در مورد اینکه قرآن می فرماید: « إِنَّکَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى » (نحل80) تو نمی توانی صدای خودت را به مرده ها برسانی. و یا « وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ » (فاطر 22) و کسانیکه در قبرها هستند صدای تو به آنها نمی رسد. گفته اند این تشبیه است در نتیجه ربطی به بحث ما ندارد ولی من می...
-
معنای آل و اهل و تفاوت معنایی آنها
دوشنبه 2 آبانماه سال 1390 02:11
دو نظریه در مورد ریشه ی آل رایج است. علمای شیعه و تعدادی از علمای سنی معتقدند ریشه ی این کلمه اهل بوده که قلب بر آن صورت گرفته و آل شده است. در نتیجه اهلِ فلان کس یعنی آل فلان کس. و فرقی با هم ندارند. دسته ی دیگر که رای اینها تحقیقی است و به نظر من رای اینها درست است می گویند آل از ریشه ی اَول است و آل،یأولوا، اولاً...
-
نامه کاک فاروق فرساد به کاک احمد مفتی زاده
جمعه 29 مهرماه سال 1390 15:38
-
آیا امامت بالاتر از نبوت است؟
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 16:29
آیا امامت بالاتر از نبوت است؟ مسئله دیگر اینکه می گویند امامت مقامی بالاتر از نبوت و رسالت است. دلیل آن را هم این می گویند که در آیه ی 124سوره ی بقره، حضرت ابراهیم بعد از اینکه به مقام نبوت و رسالت رسید به مقام امامت می رسد. «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ...
-
تفسیر آیه ی 67 سوره مائده ( آیه ی ابلاغ )
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 16:27
آیه ی 67 سوره مائده ( آیه ی ابلاغ ) « یا ایها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربّک و ان لم تفعل فما بلغت الرسالته وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» .می گویند طبق این آیه خداوند به پیامبر امر کرده است که ولایت و امامت علی بن ابیطالب را به مردم ابلاغ کند و اگر این کار را...
-
معنای توسل
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 15:43
توسل را با فریاد رسی و استعانت اشتباه می گیرند. توسل یعنی وسیله قراردادن در دعا و نیایشی که انسان با خدا دارد با وسیله ای که مشروع بودن استفاده از آن وسیله،در شرع برسمیت شناخته شده باشد. در سراسر کتاب و سنت، توسل به سه صورت مجاز است و لاغیر. 1- توسل به اسماء الله الحسنی. مثلاً فرد بگوید خدایا به خاطر رحمتت،بزرگیت،...
-
تعدد زوجات پیامبر
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 15:39
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله الرب العالمین،.صلی الله علی محمدو علی آل محمد برادری ازاینجانب خواست تا مطلبی دباره حکمت تعّدد زوجات پیامبرخدا حضرت محمد-صلی الله وبارک علیه و علی آله- بنویسم،بگونه ای که روشنگر زوایای مختلف این امرباشد.قبل ازبحث دراین زمینه لازم می دانم این نکته را یادآور شوم که دانشمندان بزرگ اسلام-...
-
بحثی درمورد قسم
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 15:37
سوگند (قسم) سوال شده به چه علت قسمِ به غیر خدا در بعضی از احادیث بعنوان شرک نام برده شده است؟ مثلاً روایتی داریم با این عبارت: "من حلف بغیر الله فقد اشرک" کسیکه به غیر خدا قسم بخورد مرتکب شرک شده است. زمانی می توانیم فهمی درست از این حدیث و مضامینی از این دست داشته باشیم که بدانیم فلسفه ی قسم خوردن چیست؟....
-
توضیحی بر آیه تطهیر(آیه 33 سوره احزاب)
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 15:36
سوره ی احزاب را از اول سوره، به خوبی مطالعه کنید این سوره در مورد یکی از مهم ترین مسائل دوره ی مدینه یعنی جنگ احزاب بحث می کند. این جنگ اثرات فوق العاده ارزشمندی در تثبیت اسلام داشت.بعد از این جنگ بود که دولت اسلامی چنان استقرار و ثباتی پیدا کرد که ترسِ از حکومت اسلامی، بر قلوب کافرین حاکم شد؛ چرا که ضربه ی اصلی را در...
-
معنای اهل بیت
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 15:35
بحث دیگری که در این سؤالها مطرح شده است استشهاد به آیه ی 23 سوره ی شوری است که گویا خداوند ما را مکلف به دوست داشتن اهل بیت کرده است. « قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى» ای پیامبر بگو من برای تبلیغم هیچ اجری از شما به جز موده فی القربی نمی خواهم. و مودت فی القربی را این طور...
-
شفاعت
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 15:33
در قرآن سه نوع آیه در مورد شفاعت وجود دارد. دسته ی اول آیاتی هستند که می گویند همه ی شفاعت ها از آن خداست: « لِّلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِیعاً» (زمر 44) دسته ی دوم آیاتی هستند که عنوان می کنند در قیامت مطلقاً هیچ شفاعتی نیست: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ...
-
بحثی در مورد عصمت
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 15:13
پیامبران در قسمتهای نبوت و رسالت دارای عصمت هستند اما در قسمت امامت معصوم نیستند در واقع پیامبران در دریافت وحی و در تبیین و تبلیغ وحی معصومند اما وقتی که جنبه ی امامت عملی مطرح است چونکه مرتباً اجتهادات مطرح است و متناسب با شرایط زمان و مکان اتخاذ تاکتیک مناسب مطرح است احتمال اشتباه برای پیامبران منتفی نیست. [1]...
-
مسئله ی ولایت(آیه ۵۵ سوره مائده)
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 15:11
اصل کلمه از ریشه وَلیَ یعنی به دنبال هم آمدن است. دو چیز که به دنبال هم می آیند طبیعتاً باید نوعی قرب و نزدیکی بینشان برقرار باشد. وقتی می گوئیم دو چیز متوالی، یعنی پی در پی آمده اند و بین آنها نزدیکی برقرار شده است. به همین دلیل معنا وسعت پیدا کرده وچیزهائیکه بنحوی با همدیگر قرب و نزدیکی داشته باشند با کلمات ولی و...
-
استعانت
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 15:09
بسم الله الرحمن الرحیم سؤالهای مطرح شده را به دو صورت جواب می دهیم اول به طور تفصیلی به بحثی می پردازیم که در بین اجزای آن ارتباطی منطقی برقرار باشد بعداً اگر بعضی از جزئیات سؤالها در آن بحث تفصیلی جای نگرفت و نتوانستیم بین آن جزء و آن بحث کلی ارتباطی برقرار کنیم، انشاءالله در آخر بصورت سؤال، آنرا مطرح کرده و جواب...
-
توضیحی مختصردرباره آیه چهلم سوره ی توبه
پنجشنبه 28 مهرماه سال 1390 14:55
توضیحی مختصردرباره آیه چهلم سوره ی توبه خداوند تعالی پس ازآیات سی و هشتم و سی و نهم سوره ی توبه،که عتاب و تهدید شدیدی است نسبت به مؤمنانی که از رفتن به تبوک حاضرنمی شدند،وچون بار سنگینی به زمین چسبیده بودند،در آیه چهلم می فرماید: إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُواْ ثَانِیَ...